Kyrkomötet - dag 3

Inledde med att göra bort mig. Glömde min namnbricka på hotellet. Då kommer man inte in i plenisalen. Alltså fick jag gå till mötesbyrån och be om en ny. När den var klar och jag kunnat inta min plats hade man redan hunnit avgöra 4-5 av de under gårdagen debatterade frågorna. Nå, ingen av frågorna fick annan utgång pga min frånvaro under beslutet.

Sedan har det debatterats. Alla betänkanden från Kyrkolivsutskottet (enkelt kan man säga att det är "slaskutskottet". Där hamnar allt som inte hamnar någon annanstans. Ibland får det utskottet få ärenden, ibland mång. Detta år många), sedan Ekonomi- och egendomsutskottet. Där gick jag upp i debatten om kollekterna. Sist tog vi ekumenikutskottets betänkande, men ordföranden bröt förhandlingarna när vi hade några ärenden kvar kl 22.30. Han bedömer att vi hinner det imorgon tillsammans med Kyrkorättsutskottets betänkanden.

Alla Frimodig Kyrkas ledamöter har i och med denna dag varit i talarstolen minst en gång. Några mångar gånger. Dag Sandahl har varit på extra strålande humör och rivit ner både skratt och applåder. Tex när unga socialdemokratiska prästen Marta Axner medgav att hon varit nära falla för frestelsen att yrka bifall till Dags motion om forskning om sekulariseringsprocessen, men att hon övervann frestelsen. Dag lovade då i replik att återkomma med annan lämplig frestelse.

Att sitta och lyssna på de långa debatterna är givetvis tröttsamt. Ibland reser man sig från sin plats och tar plats någon annanstans i plenisalen för att få se saken ur annan vinkel. Ibland tar man kaffepaus och tittar på storbildsskärmarna i hallen. Har även noterat att när jag har hörapparaten på teleslinga så hör jag även under X-besök* i källaren.

Det skulle ta alldeles för lång tid att redogöra för alla debatter, men det är en njutning att höra Frimodig Kyrkas talare. Tidigare har man väl ibland upplevt att vissa försökt betrakta oss som något som katten släpat in men när då tex Leif Nordlander eller Bert Löndahl - kyrkoherdar med årtiondens prästerfarenhet - äntrar talarstolen så talar dom givetvis med en auktoritet som politikerna inte kan bortse från.

Roligt var det att notera att när det skulle diskuteras om behovet av evangelisation och mission i Sveriga, då var sju av nio talare från Frimodig Kyrka. Kanske säger det något om något. Om vad kan man dock undra!

Buffé fick vi i trapphallen. Gott, som vanligt. Och gått vin därtill.

Vad vin beträffar så kan man notera att i tisdags så debatterade vi ju frågan om alkoholfritt vin i nattvarden. Några talare uttalade sig varmt för saken av hänsyn till och respekt för alkoholister. Under tisdagskvällens stiftsmiddagar bjöds sedan på vin i de flesta stiftsgrupper och även personer som hörts tala sig varma för akoholfritt nattvardsvin sågs dricka ordentliga mängder. Lite hycklande kan jag tänka. Ska man nu väl ta hänsyn så ska man! Men så är det väl oftast. Lättast att frälsa världen genom en metod som inte kräver radikal ändring av mitt eget liv.

* bäst att välja sina ord eftersom vi imorgon ska debattera en motion om språkbruket i kyrkomötet.

Kommentarer
Postat av: maria

Ja, lustigt att man inte propagerar för alkfritt även under middagarna. Det måste ju finnas folk med alkoholproblem även där, eller?

Som vanligt så blir synen på alkohol väldigt komplicerad, ibland fattar jag inte varför. Det blir så fel hur det än blir, liksom, vilket jag tycker är väldigt tröttande. OBS att jag inte hör till nykteristerna, men jag ligger inte och kravlar i det andra diket heller. Vars jag vet....

2010-10-29 @ 14:59:55
Postat av: Gunvor Vennberg

Jag har inte hört talas om någon som blivit alkoholist av att delta regelbundet i mässan, även då det serverats alkoholhaltigt vin. Däremot många som blivit det av att dricka vid andra tillfällen! Om man vill att kyrkan ska vara en alkoholfri miljö är det bäst att börja med kyrkomötet. Allt rinner nedåt...Kanske ett förslag till motion nästa år - då kanske det verkliga engagemanget vaknar!!

2010-10-29 @ 20:48:36
URL: http://[email protected]
Postat av: "Syster"/Annette Öberg

Stöder Gunvors utläggning. Tänk, kyrkomötesdeltagare ska besluta om hur nattvardsvinet ska vara, med eller utan alkohol - de flesta går ju inte själva på mässa - har inte en aning om hur det är i kyrkorna runt om i landet. De som går dit, måste ha mer insikt än de flesta på kyrkomötet! och borde ha mer att säga till om.

2010-10-29 @ 21:39:39
Postat av: Jan Andersson

Jag anser att som kristen ska man inte bruka alkohol helt enkelt. Då kan det inte ens riskera att bli till ett problem, liksom att man föregår med ett enkelt och konsekvent exempel där man inte hamnar i gränsdragningar gällande mängd/ålder/etc. Måste säga att det förvånar mig kännbart att man dricker på ett kyrkomöte - trots att jag anser mig luttrad numera.

2010-11-02 @ 06:22:48
URL: http://jrabaggis.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0