Fastetid

Gamla läsare av denna blogg vet att jag brukat ta bloggfasta under fastetiden före påsk. Flera gånger har jag funderat på att göra det även under fastetiden före jul. Ska de' va' så ska de' va'. Fyrtio dagar, söndagar borträknat och sista dag på julafton innebär att "askonsdagen" inträffade igår. Alltså hög tid att börja.

Jag är dock som vanligt inkonsekvent i det att jag räknar bort söndagarna då jag fastställer startdatum men likväl inte bryter bloggfastan under söndagar. Ingen kan vara konsekvent och ofelbar. Bidrager med min favoritadventpsalm:


Kom Jesus, kom Immanuel,
ur fångenskapen lös var själ.
Ge nu åt varje syndens slav
den frihet du åt Israel gav.
Var glad, var glad!
Immanuel
ger frihet åt var bunden själ.

Kom, krossa med din stav av järn
all Satans makt och bli vårt värn,
kom lyft ditt folk ur gravens djup
in i ditt rikes segerljus.
Var glad, var glad!
Immanuel
ger frihet åt var bunden själ.


Vi ses på Juldagen!


Kommentarer
Postat av: den gamle kamraten

Den gamla 40 dagar långa Jul-fastan landar ju i den "gamla julen" dvs Trettondagen den 6 januari. Så räknat blir ju Adventstiden fastetiden.

Du börjar - och slutar - för tidigt, min vän.

2010-11-12 @ 01:32:01
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se/
Postat av: Per-Eric

fasta i all ära, men denna Blogg fungerar också som mission mot många människor. och mission borde väl aldrig ta uppehåll?

Fasta ska man väl göra utan att det märks och utan att andra plötsligt blir utan sitt virtuella vattehål ?

2010-11-13 @ 01:33:57
Postat av: Niclas

Kyrkan kortade dock julfastan till fyra veckor för ganska länge sedan. Men det är klart, det var bättre förr och ju förr desto bättre som bloggaren så ofta konstaterat...;)

2010-11-13 @ 19:47:35
Postat av: Tobbe

Givetvis har Niclas rätt men den i Sverige intill modern tid kvardröjande sedan att ha lila liturgisk färg de två sista söndagarna i kyrkoåret är ju en kvarleva av den gamla långa julfastan.



Om Per-Eric får för mycket abstinens kan han ju alltid renovera på huset!

2010-11-14 @ 08:08:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0