Är förlåtelsen möjlig - och tillräcklig?

Viktiga, angelägna frågor som jag började fundera på för ca ett dygn sedan när jag i tidningen Dagens nätupplaga läste om att det i Österbotten uppdagats att en laestadiansk predikant för flera årtionden sedan förgripit sig sexuellt på en grupp pojkar. Det hela skedde alltså för länge sedan och predikanten/förövaren själv är död sedan flera årtionden.

Att det hela nu kommit till allmän kännedom beror på att några av de drabbade börjat berätta sin historia. Det påstås att saken blev känd för åtminstone en inre grupp redan när det skedde men att det hela tystades ner och dessvärre fick effekten att det kunde fortgå. Det påstås vidare att man i vissa sammanhang velat tysta ner det hela under hänvisning till att man "inte ska gräva i det som är förlåtet". Det sägs alltså att föröveren skulle ha bett om förlåtelse någon gång.

Det är inte min sak att döma om sanningshalter i olika påståenden. Men eftersom dylika skandaler dyker upp då och då i olika kristna sammanhang - skandalerna i katolska kyrkan är ju legio men då bör man betänka att den kyrkan har över en miljard medlemmar och ca en halv miljon präster över hela världen, inte heller är detta första gången som dylikt dyker upp inom den laestadianska rörelsen - alltså behöver det hela kommenteras.

Jag tar mig an frågan utifrån vinkeln förlåtelse eftersom det i det nu aktuella fallet påstås ha sagts av vissa inblandade att man inte ska gräva i det som är förlåtet.

1. Man måste skilja mellan förlåtelse och tillåtelse. Min erfarenhet är att de flesta människor i praktiken inte kan göra den skillnaden. Säger någon att man ska förlåta en förbrytare av något slag så uppfattar de flesta det som om man accepterar eller tolererar brottet. Icke så. Att förlåta är att hantera det som under inga förhållanden kan tolereras. Om det kan tolereras så behöver det ju inte förlåtas.

2. Att förlåta är Guds sak. Den ende som kan förlåta och den ende som verkligen förlåter är Gud. När prästen i bikten ger förlåtelse så beror det ju inte på någon speciell tolerans från prästens sida utan bara på att prästen är Guds röst och Guds mun. När vi förlåter varandra som medmänniskor och som kristna så beror det ju bara på att vi ger vidare det som vi själva mottagit från Gud.

3. All synd kan förlåtas. Det finns ett uttryck - det är ett av mina absoluta favoriter - som lyder: det finns ingen synd som är så stor att den inte kan förlåtas och det finns ingen människa som farit så vilse att hon inte kan föras in på den rätta vägen igen.*

Själv arbetar jag som en del av min tjänst som häktespräst. Om någon intagen skulle vilja bikta sig så finns det naturligtvis ingen situation som skulle kunna få mig att säga "nej, ditt brott är för svårt, det kan inte förlåtas".

4. Syndens konsekvenser måste hanteras också efter eventuell förlåtelse. Att hantera följderna och konsekvenserna av det onda är inte detsamma som att "gräva i det som blivit förlåtet". Och här någonstans är det väl som det börjar hetta till. I andra sammanhang, när synden gäller tex materiella ting då klarar vi detta mycket lättare. Tex om någon har vandaliserat en annans hem. Då anser vi det självklart att förövaren - om han ärligt ångrar sig - ska vilja bidraga till att ersätta det han förstört. Och det betyder att även om förövaren inför Gud fått förlåtelse så är det rimligt att den drabbade beräknar skadorna  (= gräver i det förlåtna?) för att ersättningen ska kunna bli rimlig.

5. Ännu viktigare är detta om det som skadats inte bara är materiella ting utan människor - och alldeles särskilt om det är barn. Deras personliga livsskador måste hanteras och bearbetas. Det betyder att dom måste få tillfälle att tala om det dom varit med om för att läkningen ska kunna påbörjas, och det får inte hindras under hänvisning till att man inte ska röra i det förlåtna.

6. Man måste förhindra att det onda upprepas. Och här visar kanske många kristna sammanhang en ännu större oförmåga. Kanske beror den på okunnighet om missbruksbeteenden. Spelar ingen roll hur mycket en sexualförbrytare blivit förlåten så måste man se till att skydda möjliga framtida offer. I våra mindre och vardagligare biktsituationer är det en självklarhet att man diskuterar med sin själasörjare vad man ska vidta för åtgärder för att undkomma framtida frestelsesituationer. I allvarligare saker är det givetvis ännu viktigare.

Alltså: ja till förlåtelse för syndaren (som ångrar sig uppriktigt!), vilket alltså inte är detsamma som tillåtelse; men ett lika tydligt ja till stöd åt de drabbade och till åtgärder för att förhindra en upprepning. Dessa två utesluter inte varandra.  
* den klassiska konfirmandfrågan när man undervisar om bikten brukar vara "skulle du förlåta Hitler om han kom för att bikta sig?" Svaret är naturligtvis i princip "ja", men man bör betänka att det alltid är prästens uppgift att pröva om ångern är sann (så långt det mänskligt låter sig göras, med den helige Andes hjälp)

Kommentarer
Postat av: svågern

Tänkvärt!

2010-01-03 @ 17:46:29
Postat av: Per-Eric Simma

Men hur hanterar man frågan "......pröva om ångern är sann (så långt det mänskligt låter sig göras, med den helige Andes hjälp).



Hur prövar man om ångern är sann, och kan man ställa något minimikrav, för att en ånger ens ska anses vara en ånger?

Är det inte så att förlåtelse måste föregås av erkännade? Och måste inte det erkännade göras till de som berörs, för att det överhuvudtaget ska anses vara ett erkännade?

Annars hade ju Hitler kunnat erkänna till sin hund, och sedan komma till prästen för att få förlåtelse?Är det inte i detta hypotetiska läge, som man ska använda bindenyckalarna, eller är det helt avskaffade? /P-E Simma

2010-01-04 @ 19:53:05
URL: http://pesimma.blogspot.com
Postat av: Tobbe

Man brukar säga att sann ånger utmärks av att man

- erkänner sin synd

- sörjer över den

- önskar bli befriad från den



Frågan om Hitler är naturligtvis fullständigt hypotetisk och kan lätt flytta fokus från det som bör vara det ständigt predikade budskapet till varje människa som hör det:

- vad du än har gjort är det inte hopplöst. Du behöver inte dö med din synd. Förlåtelsens möjlighet finns alltid.



Nej, bindenyckeln är inte avskaffad. Om prästen i biktsituationen erfar att den biktande inte på allvar ångrar sig - tex genom att inte vilja gottgöra det är möjligt eller inte vill vidtaga lämpliga åtgärder för att undvika framtida syndafall - så kan prästen hålla inne förlåtelsen tills dess att den biktande på allvar vill ångra sig.

2010-01-04 @ 20:45:33
Postat av: Kain

Lukas 6 : 37 - 38 .

2010-01-05 @ 11:25:38
Postat av: kyrksyster

Mycket bra formulerat!

2010-01-05 @ 17:53:52
URL: http://blogg.aftonbladet.se/kyrksyster
Postat av: Rolf Lampa

Till signaturen "Kain": I Grundtexten finns olika begrepp som översatts med ordet döma.



Det är direkt fel att slänga in enbart en enda vers, utan att redogöra för sammanhang och innebörd, som stöd för att inte vi kristna skall döma, lika fel som när Satan frestar Jesus med lösryckta bibelcitat.



Svaret på sådan vanvettigheter är ALLTID först "Det står OCKSÅ skrivet (fyll sedan i vad saken i det enskilda fallet handlar om).



Så är det. Jesus ville alltså gå före oss och visa oss just detta, dvs hur man gör för att INTE låta sig luras av en lögnare som "tränat sig i tusentals år" på att lura just Dig.



Jesus visade det rätta sättet tre(3) gånger då han frestades av Satan. Så att vi inte skulle missa poängen. Tre gånger svarade alltså Jesus med vad som OCKSÅ står skrivet (läs alltså de övriga ca 1500 sidorna i Bibeln tills en mer sammanhängande helhet framträder).



Då kommer lögnen av sig, liksom. :)



http://sv.rilpedia.org/wiki/Matt_4



// Rolf Lampa

2010-01-08 @ 15:14:12
URL: http://sv.rilpedia.org/wiki/Matt_4
Postat av: Ebba

Om någon gjort mig mycket illa och den personen sedan får förlåtelse i en bikt - men inte söker upp mig för att visa sin ånger och ge mig möjlighet att se och kanske till och med förlåta.. jag vet inte, men det känns knepigt. Som om min smärta inte spelar någon roll i så fall. Men kanske är det så att om den personen får en övergripande förlåtelse så vaknar insikten om det som kan finnas kvar i den sårade?

Om jag sårat någon och inte ber den om förlåtelse .. är inte också det en synd? Att man liksom missat det där med att vara människa...

Tänker jag som vänt kyrkan ryggen för att en av de kyrkliga herrarna utnyttjade mig sexuellt.

Och aldrig ens uppsökt mig med en fläkt av ursäkt.

Idag hoppas jag ändå att den mannen har frid i sin tro. Och skulle vilja säga det till honom om han sökte upp mig.

2010-01-10 @ 18:55:27
Postat av: Tobbe

Naturligtvis har du rätt Ebba. Om någon som gjort en annan människa illa själv får förlåtelse så är det givetvis den korrekta kristna vägen att också försöka ställa det till rätta ochså i förhållande till dem man skadat eller sårat.



Exakt hur detta ska gå till eller exakt när det kan ske är frågor som man nog ibland kan få fundera över. Men bikten och Guds förlåtelse kan aldrig vara en "enkel" utväg där man kan strunta i att gottgöra dem man sårat.

2010-01-10 @ 22:54:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0