Sexanklagad polischef på prästmöte?*

???

Av kollegor i stiftet - både kyrkoherde som själv var närvarande och komminister som hört det av sin kyrkoherde som också var närvarande - har jag hört vad som berättats** om höstens framtidsforum i Luleå stift.

I slutet av augusti i år ska vi ha ett framtidsforum i stiftet. Det är något slags stormöte som står i prästmötestraditionen men till vilka ibland inbjuds större personal- och medarbetargrupper än bara präster. Höstens möte ska enligt förinformationen ha ett ämne som anknyter till senaste årets tankesmedjor om jämställdhet och arbetsmiljö.

Nå, vad som av en av de planeringsansvariga berättades vid kyrkoherdesamlingen i stiftet för någon kort tid sedan var att man som talare planerat inbjuda polischef från mellansverige vilken lär vara någon slags guru i aktuella frågor. Men så visade det sig att sagde polischefs namn började dyka upp på löpsedlarna då han misstänkts för allvarliga sexövergrepp. Alltså måste givetvis planeringen göras som.

Vad säger man om detta?

Får man möjligen en känsla av det är något i ett kyrkligt korthus-bygge som håller på att rasa samman?

Sannolikt kommer några av läsarna nu att uppleva att jag drabbats av samma känsla som bloggrannen Dag Sandahl av vissa av sina läsare påståtts ha drabbats av när han å sin blogg skrivit om det biskopliga mänskliga fia-med-knuff-spelet på Växjö stiftskansli, nämligen skadeglädje. Kanske. Skadeglädjen sägs ju vara den enda sanna glädjen, men dess glädje är kortvarig och uppblandad.

Nej, vad jag innerst inne känner är nog en stilla förhoppningsfull glädje att detta kunde bli en allvarlig ögonöppnare på ansvariga i stift och församlingar och rikskyrka. Vad ska vi egentligen hålla på med vid våra möten? Varför måste vi gå över ån efter vatten när det gäller talare? Varför måste vi kalla utomstående när vi kan anlite kyrkans eget folk? För några åre sedan var Vanja Lundby-Vedin på ett framtidsforum. Politisk korrekt så det förslår med LO:s ordförande givetvis. Det enda jag minns av hennes fördrag var att kyrkan på allvar borde ta itu med att slänga ut "kvinnoprästmotståndarna". Om jag inte 1) vore så väluppfostrad; 2) satt där på betald arbetstid, så skulle jag rest mig och gått ut under föredraget.

Varför måste vi i kyrkan så ofta - i ämnesval för föreläsningar och konferenser (och i vissa fall även i valet av "externa" talare") - visa oss så politiskt korrekta?

När nu ändå planeringen av höstens framtidsforum behöver tas om så kan jag kanske få komma med några förslag. Jag erbjuder mig att hålla bibelförklaringar över ämnena
* synd
* omvändelse
* försoning

I någon pärm i mitt arbetsrum finns nog anteckningarna kvar från bibelförklaringar på KU i Stadsökyrkan i början av 80-talet, så det krävs inte alltför mycket förberedelse. Den teologiska bakgrundsnivån hos dagens kyrkoanställda är kanske ungerfär högst densamma som hos norrländska fromma gymnasieku:are för trettio år sedan.

Jag vet ju att när man hör biskopen tala av hjärtat i enskildhet så uttrycker han tankar som tydligt indikerar att han lika gärna skulle befinna sig på ett fromt och uppbyggligt möte av Oas-snitt som div tankesmedjor av politiskt korrekt snitt. Kanske behöver biskopen bara vara för sig själv en stund för att inse hur han egentligen vill ha det.

Eller rent av vara sig själv en stund. Kanske ska jag bjuda hem honom på en norrländsk öl-kväll***. Vilken styrka som behövs kan man ju fundera på. Tidigare omnämnd blogg-granne skulle givetvis anse att det krävs starköl för att komma i den rätta stämningen för goda och uppbyggliga tankar. Men jag tror nog att vi norrländska pietister som är känsligare för den helige Andes påverkan nog klarar oss med 3,5%.

Till sist får jag erkänna att jag är djupt skadeglad över att på min blogg kunnna presentera en nyhet innan den spridits via Dag-blogg där allla väsentliga kyrkliga nyheter annars först omtalas.

* läsarna gissade givetvis rätt: rubriken vald för att locka till läsning!

** bara för att visa hur skvallret går

*** till alla fromma och känsliga läsare som anser det otillbörligt att skämta om alkohol: det finns företeelser i samhälle och kyrka som är av den karaktären att ett raljerande av detta slag kan vara bästa sättet att säga "kejsaren är naken".


Kommentarer
Postat av: L-G

Nu Tobbe, ar du varldskand i Kyrksverige. Du ar omnamnd pa Dags blogg.

Allt gott onskar dig en kollega pa semester i Florida

2010-02-16 @ 00:36:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0