kyrkovalet

Jag lovade ju att skriva lite om de olika nomineringsgruppernas program* inför kyrkovalet. Nu kan jag bara utgå från de ganska små foldrar som (s), (c), (m) och (kr) lät mig få ta i Örnäsgården** i lördags. Några av grupperna har dessutom betydligt större, mer påkostade och utförligare valtidningar av olika slag. Observara att de tre första av dessa ställer upp som politiska partier i kyrkan. Den fjärde gruppen är istället en egen fristående organisation (enligt dom själva). Vi börjar med partierna.

1. (s)

"Då kan du med din röst se till att Svenska kyrkans verksamhet präglas av SOCIALDEMOKRATERNAS kärnvärden

Så står det under en vacker blid från Gammelstads kyrkstad och rubriken Kyrkoval 20 september 2009. Det enda som blev rätt där var väl bilden och rurbriken, kan man tycka. Som kristen reagerar jag givertvis direkt på detta. Ska inte kyrkan i första hand vara präglat av något som är speciellt och unikt för Kyrkan?

Nå, vi ser efter vilka värden det gäller. I ett rött (!)= hjärta läser man:
JÄMSTÄLLDHET  JÄMLIKHET  FRIHET  SOLIDARITET HÅLLBARHET

Inget fel på dom - om bara jag får tolka dom som jag vill. Men visst är det tydligt att det är värderingar formade i det politiska livet som flyttas in i kyrkan. Och sossarna försöker ju inte heller dölja det. Problemet med denna politiska påverkan av kyrkan det är att kyrkan s a s förutsätts "köra av sig själv" och sedan gäller det att bara lite påverka riktningen. Kyrkan är någonting annat som liksom finns av sig själv och sedan kan man modellera det lite. Länge har det kanske varit så. Men nu, när kyrkan tappat så mycket fart att dom som vill styra i viss riktning blir starkare än själva farten framåt, då blir det ju bara runt i en cirkel. Särskilt som det i fortsättningen kommer att visa sig att de tre starkaste "rorsmännen" alla paddlar på samma sida om båten.

Många av de enskilda punkterna som sedan kommer i programmet är inte fel, även om man starkt upplever att det i grunden är en politisk agenda som lika gärna kunde gälla kommunen, men det man saknar är en vision om vad som är kyrkans egentliga ärende, och var kraften att utföra det kommer från: bibeln och den Helige Ande. Det blir så tydligt när man läser punkterna - och ser att varken Gud, Jesus, Bibeln eller den Helig Ande nämns en enda gång - att det är skrivet ur ett utifrånperspektiv: kyrkan är något annat än socialdamokraternas vi och vi (sossar alltså) ska påverka dom, kyrkan alltså.

Och givetvis för vigsel av enkönade*** par.

Man kan notera att det finns en punkt om att ta vara på frivillghet och ideellt arbete. Den punkten vill vi i Frimodig Kyrka berömma oss av eftersom vår ledamot i kyrkomötet, Bertil Murray, i ett suveränt inlägg i kyrkomötet för två år sedan + efterföljande replikskifte fick (s) gruppledare Olle Burell att lova att frågan om frivillighet i kyrkan skulle beaktas i sossarnas nästa kyrkovalsprogramrevision, trots att (s) just avslagit en motion i kyrkomötet med samma innehåll.

2. (c)
Folkkyrkan för framtiden.

Så står det redan på utsidan av den vackra centerfoldern. Klart vackrast av dem jag här ska jämföra. I grunden är centerns program ganska likt sossarnas - de två är ju folkkyrkopartierna nummer 1 och 2 (i vilken ordnning kan dock diskuteras). I den aktuella foldern är det en löpande text, inte bara korta punkter som i sossarnas. Det gör det hela mer tilltalande. För den oinvigde tror jag det är svårt att märka någon större skillnad i programmen. Givetvis vigslar för homosexuella och bort med "kvinnoprästmotståndare" precis som hos (s). Det finns i centerns program lite mer av kulturella aspekter på kyrkans verksamhet. Dessutom betonas starkt att kyrkan ska finnas i hela landet, naturligt för ett parti förankrat i landsbygd och glesbygd. Den riktigt tydliga skillnaden - som syns för den som kan något om saken men annars lite svårt att finna eftersom centerpartisterna döljer det lite - gäller valsystemet. (c) vill ha direktval bara till den lokala nivån "kyrkofullmäktige" men sedan indirekta val till högre nivåer, vilket man som sagt gömmer lite grann i formuleringen "förtroende för församlingarna att påverka valen av beslutsfattare i stift och kyrkomöte". Detta är givetvis principiellt riktigt. Frågan är bara om centern driver detta av principiella skäl eller därför att de minde enheterna blir lite överrepresentarade vid indirekta val och centern är ju starkare i de mindre enheterna dvs de små landsbygsförsamlingarna. När vi förut hade indirekta val så var (c) störst i kyrkomötet, nu är dom tredje störst efter (s) och (m).

Lite mjukare ton än hos (s) kan jag uppleva, men samma totala brist på något av det som är bärande för en kristen kyrka. Alltså behöver jag inte upprepa det jag skrev om (s)-programmet. Det kan bara kopieras hit.

På baksidan är det blid av Maud Olofsson (partiledares närvaro gör politiseringen fullständigt uppenbar!) som skriver att på valdagen ska hon gå till församlingshemmet i Bygdeå och rösta i kyrkovalet. Lite roligt är det ju då att en av "hennes" församlingspräster står på Frimodig kyrkas valsedlar!

3. (m)
Ansvar, omtanke, kärlek och frihet.

Moderaternas folder är vit med blå text på utsidan. En logga på utsidan, längst ner i högra hörnet är faktiskt utformad så att den innehåller ett (liggande visserligen, men dock) kors! Det tar sig.

Programmet är betydligt mer kortfattat är de två förstas. Givetvis vigslar för homosexuella, men här tydligt utifrån ett försvar av varje människans rätt att "fatta egna beslut".**** Ett tydligt exempel på hur (m) övergivit all ideologisk konservatism för en modern (hyper-) liberalism.

Punkterna om kyrkans roll att "stödja människor som befinner sig i kris" och "öppen barnverksamhet" mm mm är ju sådana att man med lätthet skulle kunna klippa ur några meningar här och där och byta mellan de tre politiska programmen. Ingen skulle märka någon skillnad. En detalj som moderaterna verkar ensamma om är att kyrkorummen ska hållas öppna längre. Se'n har dom heller inget tjat om kvinnoprästmotståndare. Kan det bero på att dom vill ha kyrkan öppen. Jag menar om kyrkdörren är öppen en längre tid av dygnet så ökar ju chansen/risken att även en "kvinnoprästmotståndare" lyckas slinka in.

Min kritik mot programmen ovan kan här kopieras in ännu en gång eftersom även här helt saknas allt som kan säga något om den inre drivkraften i kyrkans och den kristnes liv. Dock får jag erkänna att när man på nätet läser den kompletta varianten av moderaternas hela valplattform så framgår det tydligt att den är utformad av (eller åtminstone i samråd med) någon som kan det "kyrkliga språket". Känns klart närmare kyrkan än sossarnas och centerns motsvarigheter.

En punkt där moderaterna har samma syn som Frimodig Kyrka är att man ska ha rätt att välja vilken församling man vill tillhöra. I dagens rörliga samhälle, och där församlingsgränserna fr a i större städer lätt kan upplevas lite slumpmässigt dragna, är det fullständigt orimligt att den skattetekniska folkbokföringen med nödvändighet ska styra vilken församling man tillhör.

4. (kr)*****

Med tro    Med hopp    Med kärlek

Så står det med stora bokstäver som rubrik över de tre insidorna i foldern från (kr). Ingen tvekan om att här blir det annorluna - helt annorlunda. Måste erkänna att detta kyrkovalsprogram i grunden är ganska likt Frimodig kyrkas. Flera av kandidaterna är också goda vänner som lika gärna kunde står på våra listor. Om inte Frimodig kyrka fanns så skulle detta var mitt alternativ. Eftersom (Fk) inte ställer upp i de lokala valen så blir (kr) mitt alternativ där. Min upprepade kritik från ovan upprepas inte mer för här finns en tydlig bekännelse till Gud, Jesus Kristus, Bibelns glada budskap, korset. På tvären också i årets stora kontroversfråga: (kr) vill bevara äktenskapet fär relationen man-kvinna.

Hela tonen och grundsynen är alltså här en annan. Några enskilda punkter där kristdemokraterna sticker ut är dels att dom vill att svenska kyrkans lokaler ska vara drogfria miljöer och att dom vill ha renodlade personval på kyrkans alla tre nivåer. Det förra ter sig ganska självklart för en pietistiskt präglad norrlänning (udden blir väl i vårt stift i praktiken mot Stiftsgården i Skellefteå där man kan få ett glas vin till middagen); det senare förslaget är också något jag kan stödja. Synd att (c) och (kr) inte kan slå sina idéer ihop om valsystemetså att vi får indirekta val med personval. Då skulle lyckan vara fullständig.

Det enda som skorrar lite falsk gäller det mer principiella. (kr) skriver att "den enskilda människan och Jesus Kristus" ska var i centrum i kyrkan, "inte något parti eller ideologi". Likväl, när man läser på nätet den kompletta valplattformen för (kr) så finns i slutet en lång redogörelse för den kristdemokratiska ideologin och samhällssynen. Alltså undrar man om man kan vara aktiv i (kr) om man bara - som kristen - gillar programmet utan att man i övrigt känner sig som kristdemokrat? Alltså fylls man av en längtan till något verkligt alternativ som är fullständigt frikopplat från allt som på minsta sätt kan upplevas som partirelaterat. 

Alltså tar man Frimodig kyrka - det verkliga alternativet i kyrkovalet

* tidigare i somras lovade jag en genomgång av partiernas kompletta valmanifest som kan läsas på nätet. Det hinner jag inte. Jag är väl för engagerad i valrörelsen kan jag tänka! Om detta summariska inlägg dock kan tillfredsställa min gamle kamrats längtan att jag ska tvåla till även borgarna och inte bara sossarna, det återstår att se.
** har också lust att lite grann redogöra för de ytterst intressanta - och avslöjande - samtal jag i lördags hade med några av partiernas representanter. Men det får bli en annan gång
***jag skriver enkönade trots att det står samkönade i programmet. Skälet till ordvalet har jag redogjort för i ett tidigare inlägg.
****inte utifrån en tanke på allas lika värde vilket brukar vara det vanliga. Men något partiideologisk skillnad mot (s) måste ju finnas om partierna ska kunna motiveras!
*****OBS! att Kristdemokrater i Svenska kyrkan vill forkortas (kr) inte (kd).


Kommentarer
Postat av: Ann O Nym

"Alltså undrar man om man kan vara aktiv i (.kr) om man bara - som kristen - gillar programmet utan att man i övrigt känner sig som kristdemokrat?"



Svaret på den frågan är tveklöst JA det kan du.

2009-09-08 @ 09:17:07
Postat av: Tobbe

Ann O Nym!

Jag insåg nog vad svaret skulle bli. Men frågan är om det är naturligt att vara med bland kristdemokrater i svenska kyrkan om man är något annat i den väldsliga politiken? Alltså är det (ännu!) bättre med en grupp som är helt fri!

2009-09-08 @ 11:59:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0