Acceptabla alternativ

Kyrkogång blev det - jag valde alternativet Överluleå precis som jag förutsagt. Visserligen kände jag en stund ett kort styng i samvetet när min gamle kamrat kommenterat att man borde gå i sin egen* församling. Dessutom känner jag alltid lust att vara lite på tvären så jag tänkte ett kort tag att jag inte skulle gör som jag skrivit att jag skulle göra dvs gå i Överluleå utan göra som jag sagt att jag inte skulle göra dvs gå i Örnäset. Men till sist blev det Överluleå. Mina föräldrar var dock i Örnäset så släkten var representerad där ändå. Deltagandet i gudstjänsten idag förstärker bestämt min uppfattning att de församlingar som konsekvent har mässa och normalt firar den enligt samma grundordning får stabilitet i gudstjänstfirandet och på sikt ett ökat gudstjänstdeltagande.Träffade i kyrkan ett stort antal olika slags vänner: präst- och andra kollegor, nya och gamla svenskar, kyrkomötesledamöter (fast bara en**) m fl.

Vänner träffade jag också i Haparanda på aftonen under besöket vid Krigsoperan. Även här träffade jag prästkollegor (från Skellefteå!) och givetvis operans författare Bengt Pohjanen och hustru Monika. Vi träffas inte så ofta numera, någon gång om året högst, men vänskapen är alltid stor och mötena alltid glada, men så har vi ju känt varandra i snart fyrtio år. Jag köpte en av Bengts böcker som nu fanns i pocket: Smugglarkungens son. När jag funderade på en annan, Gränsens tredje rum, men tvekade lite, så gav han den till mig. Det tar jag som tecken på vänskap. Tack för det. Hoppas att han inte kände sig tvungen att dela ut böcker gratis åt alla andra som stod i bokbordets kö.

Var operan bra? Det kan jag egentligen inte bedöma. Jag vet inte vad som krävs för att en opera ska vara bra. Men det kändes givande och jag for därifrån med klart positiva vibrationer. Klart positivare vibrationer än när jag i vintras var på operan Don Giovanni under Matteifestivalen. Så har du en ledig kväll under kommande vecka och har du Haparanda inom acceptabelt*** avstånd så tycker jag att krigsoperan är ett alternativ (och har du en högmässa med en acceptabel präst inom rimligt avstånd så är det ett alternativ - varje vecka!)
*  men vad är ens egen församling för en kyrkoanställd? Den där man jobbar, i mitt fall Örnäset, eller den där man bor, i mitt fall Nederluleå?
**vi två (hon socialdemokrat, jag Frimodig Kyrka!) + ytterligare några ( en från varje nomineringsgrupp från stiftet) har lämnat in en gemensam motion till kyrkomötet. Klart positivt när man kan verka tillsammans
*** kommer du söderifrån men har lite för långt för att hinna fram och tillbaka på samma dygn så kan jag i begränsad utsträckning (inte hela läsekretsen på en gång) erbjuda övernattning här i Luleå nu under min sista semestervecka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0