Trettondedag jul

Idag har jag just firat gudstjänst på Trettondedag jul eller Trettondedagen. Inte på Trettondagen vilket de flesta människor säger. Igår kväll kunde jag på TV4 vid två tillfällen se beteckningen Trettondagen, dels i programtablån för dagen och dels i vädret. Givetvis retar jag mig tillräckligt mycket på en sådan slapphet i språkbruket att jag mailat till TV4 och påpekat saken.

Och jag får anledning visa att det finns någonting som jag begriper. Trettonde är ett ordningstal, inte en siffra. Tänk på den tiden då man firade fler helgdagar efter annandag jul om det skulle ha kallats tredag jul och fyradag jul istället för tredjedag och fjärdedag jul.

Oj, vad skönt att få reta upp sig lite. Ikväll kollar jag i SVT:s programtablå och ser om dom vet vad dagen heter.

För att få tillstånd något allvarligt på bloggen så tar jag till knepet som min goda vän Hanna (länk till hennes blogg finns här på sidan) förslog när jag skulle starta min blogg: lägg ut dina predikningar. Problemet är ju att jag aldrig skriver ut dom och absolut inte på dator. Men några korta stolpar kan ni få.

Inledning:
Talade lite om begreppet härlighet. Trettondedagen är ju Guds härlighets uppenbarelses dag.

Fortsatte sedan med att ge tre exempel på reaktioner inför Kristus.

1. Herodes reaktion
Rädsla (för att förlora sin position) och hyckleri (låtsas bry sig om Jesus men gör det i själva verket inte). Hur ofta har man sett detta även i vår tid? Jesus blir hotfull, så man värjer sig.

2. De skriftlärdes förhållningssätt
Har all (nödvändig) kunskap i skriften men gör inget för att själva  följa den. Alltså dom vet att konungen ska födas i Betlehem men reser ej dit.

3. De vise männens, stjärntydarnas, handlingssätt
Dom följer det ljus dom har. Låter sig upplysas av skriften och låter sig ledas till frälsaren.

Jag tänkte också (och sa det också) att vi som är vana gamla kyrkobesökare sannolikt löper störst risk att reagera som grupp två och att vi därmed kan råka ut för att människor ur grupp tre (nykristna, hängivna) springer om oss på upploppet och gör starka personliga erfarenheter i kristendomen som de fromma/kunniga går miste om.

Fritt fram för personliga tillämpningar i ditt liv.

Kommentarer
Postat av: SvBG

Låter som en god och stabil predikan. Bra att du lägger ut stolparna! (Det är långt från ett stolpskott)

2009-01-06 @ 14:44:58
URL: http://www.svenbertilgrahn.blogspot.com
Postat av: "Syster"

Jag tackar för all omsorg som Gud har i mitt liv.

Han visar ständigt sin stora kärlek, ibland efter mina oroliga böner eller då han ser, att jag så starkt längtar efter hans närhet i mitt liv.

Den stora skatt jag fått insikt om, att jag äger, ger mitt liv en så stor mening idag.

Jag tackar också för, att han vill använda mig som redskap, att nå min nästa efter hans vilja.

2009-01-06 @ 15:20:13
Postat av: den gamle kamraten

Blir det någe skriverier till 20-dag-Knut? Eller?

2009-01-11 @ 19:25:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0