Fönsterbibeln

Nu har jag hittat ytterligare några "biblar" (om du inte fattar vad jag menar, se inlägget "att samlar biblar" från 16 dec under kategorin allmänt). Hört talas om något slags kortspel som kalls bibel för att man genom spelet kan få veta allt om sina medspelare, hur det nu går till. Höjden var nästan en stor och vacker bok (full med bilder gissar jag men jag vågade ju inte titta) som hette Stora kärleks- och sexbibeln. Nu senast kom Fönsterbibeln, en liten reklamfolder som låg i gratisreklamtidningen Vi i villa. På utsidan av den lilla "bibeln" kunde man läsa "Hur du kan spara pengar med nya fönster - och många andra sanningar". På första insidan utlovades "Här i Fönsterbibeln kan du läsa allt om erbjudandet".

Jag behöver inte upprepa det jag skrev i tidigare inlägg i ämnet, men faschinationen kvarstår ju över att Bibeln har ett sådant rykte att människor i alla möjliga sammanhang vill använda den i eget syfte. Kanske ska jag bara lyfta fram en ny aspekt på saken.

Fönsterbibeln innehållsdeklarerade sig själv med orden "Hur du kan spara pengar med nya fönster - och många andra sanningar". Det finns alltså en grundläggande huvudsanning i Fönsterbibeln: du kan tjäna pengar med nya fönster. Sedan finns det många andra sanningar. Läser man hela Fönsterbibeln så ser man att dessa "sanningar" är att den aktuella fönstertillverkarens fönster är överlägsna alla andra fönster på samtliga punkter. Åtminstone når dom upp till högsta kvalitet på alla punkter oavsett hur bara konkurenternas fönster är.

Jag får en känsla av att det här kan jag jämföra med Bibeln. Kanske blir det t o m en liknelse (vilket min svåger efterlyst) (eller är det snarare en analogi? - jag vet knappt skillnaden). Hur som helst tänker jag så här: det finns alltså en grundsanning om fönster att man kan tjäna pengar på nya fönster. Sedan finns det många andra delsanningar  som handlar om hur utmärkta de aktuella fönsteren är på samtliga punkter. Dessa delsanningar tjänar sedan som understöd till huvudsanningen så att människor ska fås att göra exakt det som fönstertillverkaren vill dvs köpa fönster av det aktuella märket. Det räcker alltså inte bara med huvudsanningen att man kan tjäna pengar på nya fönster för om man låter den sanningen stå ensam så kan den ju få till resultat att människor (som vill tjäna pengar) köper fönster av annan tillverkare.

På något liknande sätt är det med Bibelns sanningar. Det finns en huvudsanning som i och för sig kan formuleras på många olika sätt men här väljer jag att uttrycka den så att Jesus Kristus är frälsare. Som understöd till denna huvudsanning finns ett stort antal delsanningar: att Bibeln är Guds ord, att Gud existerar, att Gud är skapare av allt, att Guds bud har giltighet, att männsikan inte förmår helt uppfylla Guds bud och därför är syndare, att Jesus är både Gud och människa. Alla dessa delsanningar har som syfte att "driva" människan att göra det som är det enda rätta utifrån grundsanningen, nämligen genom tron ta emot Jesus som frälsare.

Nu är frestelsen för kyrkan och de kristna att inför omvärldens och kritikers angrepp retirera och försöka försvara det man uppfattar som Bibelns huvudsak men kompromissar i delsanningarna: det och det är inte så noga, det och det är inte centrum i tron osv osv. Och så tillsist (jag minns en gång när en predikant sa "och så till sist" fem gånger i predikan innan han kom till amen - det ska jag bespara kära läsarna.) så har man gjort Bibelns huvudsak så ensam och utan stöd av "många andra (bibliska) sanningar" att den också rasar.

Ibland tycker människor att de kristna teologerna alldeles för mycket fastnar i detaljer i läran, men det kan vara viktigare än man tror för att centrum i längden ska bevaras. Och det kan visa sig att t o m sådant som man uppfattar som ytterst perifert kan visa sig vara helt avgörande för att det viktigaste ska stå kvar. "Många andra sanningar" kan också visa sig vara viktiga.

Till sist (nu säger jag det på allvar med avseende på det jag själv skriver) kan man ju notera ordet Fönsterbibeln och koppla ihop det med att gamla tiders kyrkmålninger brukade kallas de fattigas bibel och att den ortodoxa traditionens ikonmålningar brukar kallas fönster mot himlen.

Kommentarer
Postat av: Father Brown

Skulle till dina korrekta iakttagelser också vilja tillägga en annan hämtad från reklamens värld.



För några år sedan hade ett reseföretag (minns ej vilket) en reklamslogan som löd:"Små detaljer ger stora upplevelser"



Ett resonemang som har bäring också i kristna sammanhang. Omsorgen om detaljerna är viktig för att helheten skall bli den avsedda. Själv menar jag att slogan är särskilt tillämplig inom liturgin.

2009-02-05 @ 23:07:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0