Äntligen guldmedalj!

Idag hade vi på jobbet en personal-två-tredjedels-förmiddag under avslappnade former. Vi var på Golf-Garden här i Luleå (fd SAABs bilhall!) där man kan spela bangolf (minigolf), tävla i skytte samt diverse andra mer eller mindre påhittade grenar, inklusive intelligenstest. Vi spelade mot varandra i sju olika lag.

Och nu måste jag få berömma mig! Det lag som jag fick förmånen deltaga i belade den hedervärda andraplatsen men själv var jag den som hade bästa individuella resultat och fick därför en guldmedalj! Den första  jag fått i mitt liv, tror jag. Det var på några av banorna som jag lyckades få i bollen på första slaget. Där grundlades segern.

Allt roligt så långt!

Lika roligt var det dock inte att titta på TV igår kväll och se Existens. Anna Lindman-Barsks sätt att behandla en kyrklig fråga var lika subjektivt och vinklat som vanligt - jag har skrivit om det förr men jag tänker inte gå in på det nu igen. Men det som var lite oroväckande i programmet var ju att koncentrationen på "kvinnoprästmotståndarna" - som man givetvis ville bli av med - inte längre handlade mest om präster som det gjort i årtionden utan i praktiken om lekmän, kyrkfolk och vanliga gudstjänstfirare, tydligast exemplifierade med laestadianer. Hur ska man bli av dom i kyrkan? Utesluta dom ur kyrkan? - hur skulle det i så fall gå till, vilken trospolis skulle i så fall behövas? Förbjuda dom att gå i kyrkan? Landsförvisa dom? (Det är faktiskt inte så länge sedan man i Sverige kunde bli landsförvisad om man avvek från den av konungen (=staten) fastställda rätta läran).

En som borde få guldmedalj är laestadanpredikanten Sören Ylipää för sin ytterst tydliga bekännelse att Bibeln är Guds ord, inte att Bibeln bara innehåller Guds ord. Den distinktionen kan tyckas petig, men den är oerhört viktig. Ja, kanske den överhuvudtaget avgör om vi tillhör den kristna religionen eller inte.

Kanske får man skäl att påminna om Paulus ord i 1 Kor 9:24:
"Vet ni inte att av alla löparna som springer på en tävlingsbana är det bara en som får priset?" (Guldmedaljen skulle vi kanske säga). "Spring så att ni vinner det."

Kommentarer
Postat av: dan gamle kamraten

Jag såg också programmet och noterade - med viss förnöjsamhet - att betoningsfokus skiftade från präster och andra anställda till lekfolket. Dock var det så att fasväxlingen inte genomfördes konsekvent. I samtalet med bägge Hansarna (Stiglund och Marklund) var man stundom kvar i det traditionella tänket - kvinnoprästmotstånd kommer från andra präster. Ibland kom samtalet ändå att hamna på andra sidan berget* och röra sig om åsikter hos kyrkotillhöriga - vilkas uppfattningar det i en öppen folkkyrka naturligtvis inte finns varken lust eller möjlighet att kontrollera.

Med denna kommentar har jag inte tillat något till bloggarens betraktelse annat än orden "på andra sidan berget" vilket var anledningen till att kommentaren gjordes. "På andra sidan berget" skulle kunna stå för "TransAlp" - alltså märket på den MC bloggaren äger men glömde nämna något om i inlägget. Den överhoppningen kan härmed kanske anses åtgärdad.

2008-09-04 @ 15:58:32
Postat av: Mikael

Tack för tipset. Mycket intressant program. Två saker slog mig särskilt. Det poängterades att kvinnliga präster och "motståndare" inte möts. Det var också tydligt hur argumenten för eller emot inte möttes - man använder helt olika skäl för att motivera sin ståndpunkt. Det intressanta här är att reportern inte gjorde något för att undersöka hur parterna ställde sig till varandras argument. Hon lät dem bara prata på och på så sätt förstärker detta "icke-möte". Jag skulle vilja hävda att det är mycket tveksam journalistik (om det är medvetet).

Det andra intressanta är biskopens uttalande att han hävdar sin rätt till en egen trostolkning. Därmed ställer han väl sig vid sidan om den apostoliska lärosuccessionen. Om jag har förstått saken rätt är biskopens uppgift att värna den lära som lämnats vidare genom tiden, inte att hitta på något nytt.

2008-09-04 @ 19:58:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0