OAS-mötet

Nu är OAS-mötet i Älvsbyn över. Inte bara jag utan andra deltagare tillsammans med mig får väl bedöma hur mötet blev. Jag är alltid lite rädd när vi ganska direkt efter ett andligt skeende börjar yttra oss över om det var bra eller dåligt. Risken är nämligen stor att vi gör våra bedömningar utifrån ganska ytliga erfarenheter, dvs hur det känns. Verkligheten kan ju vara att Gud vill verka i oss och med oss på ett betydligt djupare plan och då är vi kanske t o m ibland inte ens medvetna om vad som sker. Låt oss bedöma mötets värde när vi sett vilka konsekvenser det fått i våra egna och andras liv.

För min egen del kan jag bara konstatera att jag haft en arbetsam vecka. Jag har jobbat på dagarna och varit på OAS-mötet på kvällarna. Ofta har det känts som att själen inte hunnit med kroppen så när jag fysiskt befunnit mig på ena stället så har jag mentalt varit på det andra.

Igår på min lediga dag passade jag på att göra div som blivit liggande. Bl a skrev jag en motion till kyrkomötet om att vi borde göra ett golv för kyrkoavgiften så att de allra fattigaste ibland oss kan slippa ifrån kyrkoavgiften. Du kommer att kunna läsa motionen på kyrkans hemsida så småningom.

Nu är ju också frågan vara nästa års OAS-möte i norrland ska vara. Om det ska bli något vill säga. Är det dags för västerbotten eller ångermanland? Många av oss här i fyrkanten*-trakten som varit engagerade i flera år är väl lite uttröttade just nu och orkar inte riktigt tänka oss ett nytt möte här i närheten. Men redan finns några som drömmer om ett OAS-möte i Luleå. Men ska det i så fall bli snart eller senare? När jag igår städade lite på mitt skrivbord fann jag en OAS-folder från mötet på Pite havsbad år 2003 (det första av de sex möten på raken vi nu haft i fyrkanten) och jag noterade att det årets inledningsgudstjänst med Hans Weichbrodt hade samma tema som årets avslutningsgudstjänst med Agne Nordlander, nämligen "Men före går Herren med segerns banér". Jag tänkte: betyder det att cirkeln är sluten? Ytterligare en händelse: när en av de medverkande på mötet flög söderut på söndagen så såg hon en stor rubrik i någon slags näringslivstidning på flygplatsen. Texten var (ungefär?) "Förnyelsen har bara börjat i Luleå". Profetiskt?

Nu åker jag snart söderut för att vara med även på OAS-mötet i Borås. Där ska jag vara seminarieledare men är helt utan ansvar i övrigt. Skönt! Hur tänker jag ta mig dit? Med MC givetvis, har jag planerat, men orkar jag det, det är frågan!

* fyrkanten= Luleå, Boden, Älvsbyn, Piteå.

Kommentarer
Postat av: SvBG

Du har rätt när det gäller utvärderingarna, men å andra sidan måste jag säga att det från min personliga horisont var en mycket välsignad och välbehövlig fredag (tyvärr blev det inte fler dagar).



Jag tycker också det är dags för södrigare delar av vår nordliga del av landet att axla oasmötesvärdskapet, men å andra sidan är det bekvämt när avståndet är av stenkastskaraktär...

2008-07-15 @ 17:09:06
URL: http://www.svenbertilgrahn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0