Vem läser bloggar?

Jag har blivit nominerad!

Till vad begrep jag dock inte, men meddelandet fanns i Hannas kommentar till mitt senaste inlägg. När jag läste hennes blogg anade jag att det handlade om att man på nå´t sätt skulle räkna upp alla bloggar man gillar och läser. Kul att komma med på en sådan lista. Och eftersom Hanna nämnde MC så behöver jag ju inte göra det i detta inlägg. Tack för det.

Nu blev jag ju tvungen att ägna en stund åt att kolla in några av dom bloggar hon nämnt + en hemsida. Och då fick jag ju en massa ytterligare länkar att öppna och kolla både här och där. Har man tid med sånt. Icke!

Alltså undarar jag vem som egentligen har tid att hänga vid datorn och läsa bloggar. Själv läser jag de bloggar jag själv länkar till (för skams skull) men ytterst sällan några fler. Men när jag tänker på hur pass lång tid det tar att skriva ett inlägg (de flesta av mina är ju betydligt längre än detta) med korrekturläsning några varv för att bli av med stavfel och andra tokigheter då inser jag att om jag inte bloggade så skulle jag ha tid att läsa bloggar.

Får tacka kära läsarna att det finns tillräckligt många som uppenbarligen inte bloggar så att dom har tid att läsa min blogg. I mitten av juli visade statistiken på en tydlig höjning av antalet regelbundna läsare och i mitten av augusti en liknande ny nivåhöjning. Jag hoppas att jag inte ska göra nya läsare besvikna. Fast det kan ju lika gärna vara så att gamla läsare tittar in oftare - ungefär som med kyrkostatistiken: allt färre går till nattvarden, men dom som går gör det oftare - dom håller väl i så fall på att bli Tobbes-blogg-missbrukare. Allvarligt i så fall. På fullt allvar: det finns ju folk som blir blogg- eller nätdiskussions- eller dataspelsmissbrukare i sådan grad att dom måste börja besinna sig när det gör livet ohanterligt - för att anknyta till AA:s formulering. Måste erkänna att jag själv ibland kan känna frestelsen att bli alltför fast vid mitt eget bloggande. Att ägna sig åt bloggen är ju dock ett verksamt sätt att undvika dammsugning. 99 andra sätt ska jag presentera vid tillfälle. När jag har tid att skriva det inlägget vill säga. Men finns några nya läsare som undrar vem jag är och hur jag tänker omkring min blogg så hänvisar jag till några av de första inläggen i denna kategori: Till läsarna.

I övrigt hänvisar jag (just idag) intresserade till Dag Sandahls blogg (länk finns här på sidan) där han nu senast kommenterar socialdemokraternas kyrkovalsprogram. Som vanligt från Dag: skarpt och träffsäkert.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Fick du meddelandet på din mobil?

2008-08-28 @ 19:13:45
Postat av: Elisabet Bergdal

Personligen har jag varit full av fördomar att det bara är de som inte har något betydelsefullt att göra som som läser resp. skriver bloggar. Din blogg poppade upp när jag googlade om MC och jag upptäckte att det finns människor som bloggar om väldigt intressanta och ämnen, samt att det finns läsare som har underbara värderingar. Jag kryper till skamvrån och är tacksam över insikten om dumma förutfattade meningar.

2008-08-29 @ 08:31:37
Postat av: Strange U N Known

according to your logic, so should those who often take Holy Communion be abusers of Holy Communion

2008-08-29 @ 09:19:54
Postat av: den gamle kamraten

"Tobbes-blogg-missbrukare" har jag väl ännu inte blivit. Men funderingen kring läs- och skriv-tider är intressant. Det är ju så att om man - Tobbe - har några kroniska intittare - typ jag - så förstör han ju våra/mitt liv hur han än gör. Skriver han inget får jag inget att läsa vilket är frustrerande och gör att jag bara kanske fyra timmar senare kollar igen. Skriver han får jag ju faktiskt en belöning för mitt länk-klickande.



Att det tar viss tid att skriva kan jag skriva under på. Men det blir ändå inte skruvat mycket skrivtid. Dessutom blir skrivna tankar många gånger - men inte alltid, vilket läsare av min blogg stundom kan konstatera - mer skarpa. Som den Pilatusförfattade inskriptionen på Jesu kors som talar om vem den korsfäste är, inte bara vem han menade sig vara som dåtida (och ofta nutida) teologer ville framställa det.

Denna kommentar hade ungefär fem minuters krivtid - max.

2008-08-29 @ 11:39:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0