Valmanifest

Efter att mina båda blogg-grannar Stig och Dag skrivit om sossarnas kyrkovalsmanifest så måste även jag. Det intressanta med det är väl inte bara det som skrivs utan även det som inte skrivs. Inte ett ord om vare sig Gud, Jesus eller Bibeln. Men det är väl som när förr-förr-förr-förre moderatledaren Gösta Bohman fick frågan varför det inte inte står någonting om jämlikhet i moderaternas partiprogram. "Det är så självklart att det inte behövs" blev svaret!

Glädjande att sossarna i p 11 skriver att sv kyrkan borde bli ett forum för ideellt arbete. Det var märkligt! Traditionellt så har ju socialdemokraterna alltid haft svårt med ideella och frivilliga insatser i kyrkan, ihopklumpade som dom är med facket som alltid värnar de anställdas arbetstillfällen i första hand. Kanske ska vi i den lilla nomineringsgruppen Frimodig kyrka ta åt oss äran av denna positiva ny-tendens hos det stora partiet. I förra årets kyrkomöte utmanade vår ledamot Bertil Murray nämligen sossarnas gruppledare Olle Burell just i denna fråga efter det att en motion av några socialdemokrater om de frivilligas insatser i kyrkan fått tummen ner även av sossarna i det behandlande utskottet. Hela skeendet var mycket roligt men jag orkar inte återberätta det i sin helhet. Slusats: vill du påverka socialdemokraterna (vilket är nödvändigt om du ska få igenom något i kyrkomötet) så ska du rösta på Frimodig kyrka.

Detta för mig osökt över till något som jag måste göra reklam för, nämligen Stockholmsmötet 15-16 november. Det är ett positivt framåtsyftande frimodighetsstärkande möte för alla som vill ta ansvar för svenska kyrkans framtid i god kristlig anda. Läs mer på frimodig kyrkas hemsida.

Kommentarer
Postat av: den gamle kamraten

För gruppen "Frimodig kyrka" finns det fler pipor att skära i den socialdemokratiska manifestvassen:

"Bekämpa klassklyftor inom Svenska kyrkan!" är manifestets sjätte punkt. Gissningsvis borde utifrån detta nomineringsgruppen ”Frimodig kyrka” räkna med stöd för sin motion om ett golv för kyrkoavgiften så att inte människor med små ekonomiska medel skall tvingas spara genom att begära utträde. I vart fall kan motionären - enna bloggs författare - bruka detta i debatten. Eller?

2008-08-31 @ 14:06:36
Postat av: Tobbe

Tack för tipset. Givetvis ska jag använda det när jag kämpar för min motion.



(Men å andra sidan finns ju denna formulering om att bekämpa klassklyftor i det valmanifest som gäller inför kyrkovalet 2009 och dom som väljs in i kyrkomötet på det manifestet kommer inte att verka förrän kyrkomötet 2010. Kan man då vara säker på att också de sossar som sitter i kyrkomötet redan nu också bekämpar klasslyftor?)

2008-08-31 @ 16:11:21
Postat av: den gamle kamraten

"Säker" på något kan man aldriv vara - framför allt inte när det gäller så kallad kyrkopolitik. Men att du med din motion lyft fram en god tanke att "alla ska med" oberoende av ekonomisk styrka är ju så folkhemmigt att varenda sosse bör känna sig frimodig.

2008-08-31 @ 18:18:20
Postat av: SvBG

Mycket märkligt att inte Gud, Jesus eller Bibeln nämns. Men vem är förvånad? Jag tror verkligen att Frimodig kyrka behövs!

2008-09-02 @ 10:12:40
URL: http://www.svenbertilgrahn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0