Varför heter min blogg så?

Ja, varför kallar jag min blogg

"Privat blogg för personliga åsikter och andra dumheter"

Det här med privat och personlig var ett gott råd jag fick från en vän och kollega. När man är präst och har en tjänst så finns det skäl att markera att det man torgför inte är arbetsgivarens åsikter. Så ingen tror att här sker någon otillbörlig sammanblandning.

"Dumheter"??
Jag funderade faktiskt på skämtsamheter. Men det blir så kravfyllt. Då måste jag ju vara rolig. Bättre med dumheter. Jag menar, den som inte gillar vad jag skriver kommer att utbrista "du skriver bara dumheter". Och då kan jag bara svara att det har jag ju redan talat om i förväg!

Nu är frågan, hur får man läsare till sin blogg. Några vänner har länkar på sina bloggar, det kan ge någon extra besökare. Jag har tipsat mina fyra syskon och mina barn, då får jag väl i alla fall något besök. (Jag lägger givetvis in en länk på min blogg till min dotters pojkväns blogg. Han bloggar från fredsstyrkan i Afgahnistan.) Men hur kommer jag utanför denna snäva krets. Jag funderade ett tag på att ta till det utomordentligt enkla tricket att skriva div ord relaterade till den siffra som är mellan fem och sju - alla ord helst på engelska. Då lär man få åttamiljonersjuhundratrtrettiofemtusenfyrahundratjugoen besökare inom fyrtiofem sekunder. Men det är ju lite fusk. Och dessutom är det väl fel sorts läsare.

Bättre då med något annat. Jag har ju redan skrivit namnet på min motorcykel: Honda Transalp. Men vem googlar på en MC-modell? Man tittar väl direkt på honda.se i fall man vill se hur en så´n ser ut. Men kanske är det någon så jag skriver namn på några hojar av samma typ tex Africa Twin och Varadero. Något utöver det lär jag aldrig skaffa mig. Fördelen med denna typ av hoj är att man i full fart kan flyga över de norrländska tjälskotten. Jag märkte det förra sommaren söder om Karesuando; i (minst) 110 blåste jag förbi ett gäng på stora glidare som knappt vågade köra 70! Och har man väl fastnat för Honda så finns det inget skäl att byta. Det skulle i så fall vara Aprilia Capo Nord. Samma typ av hoj, men den är riktigt snygg tycker jag. En sådan har en prästkollega i Lunds stift som jag mötte på fjolårets OAS-möte i Skövde, så våra hojar stod parkerade sida vid sida framför hotellet.

Då kommer jag osökt in på ytterligare ett av mina engagemang: OAS-rörelsen. Jag lägger in en länk dit också bland mina länkar. Ock så kan jag ju till sist skriva namnet på några kända kyrkliga personer och begrepp som folk eventuellt googlar på, så kanske någon till hittar hit. Bertil Gärtner och Dag Sandahl och "klassisk kristen tro" för att locka hit några som kanske (säker kan man aldrig vara) gillar det (kyrkliga) jag kommer att skriva (hittills har det ju inte blivit så mycket); KG Hammar och "kontextuell teologi" för att locka hit några som inte kommer att vara lika ense med mig (när jag väl börjar skriva nå't seriöst alltså) - om dom inte kör motorcykel förstås, för motorcyklism skapar också gemenskap, precis som tron!

Trackback
RSS 2.0