Mc-premiär

Först en liten grej ur inlägget som försvann: jo, pedagogen, jag vet väl var uttrycket Ännu Frimodigare kyrka  kommer från. Men den julfesten var väl 2005 inte 2004. Tack för uppmuntran och goda råd. Fredrik, nej jag byter inte bloggportal, det ids jag inte. Gamle kamraten, tack för rådet om Word, det är ju så jag redan normalt gör och även nu. Ännu äldre kamraten: nej, jag ger absolut inte upp på allvar. Jag kan ju inte svika mina trogna läsare. Tack för liknelsen där du drog in MC-åkandet, det ger mig nämligen en naturlig övergång till dagens ämne:


MC-premiär. I dag var det alltså dags. Efter oljebyte på hojen tidigare under helgen och efter högmässa och kyrkkaffe så fick jag äntligen chansen att fara ut en sväng.


Sakta och säkert till att börja med. "Gode Gud låt mig inte göra något oförsiktigt". I sakta mak till OKQ8 för att kolla lufttrycket. Erfarenheten från tidigare vintrar säger mig att ca 30% av lufttrycket försvinner under vintern men det går ju att köra ändå de kilometer som krävs för att komma till en mack. Sakta..


Men sen...vilken känsla. In mot centrum och ner på södra hamnplan - där vi på torsdag har Luleås samlingsplats för förstamajrundan, vilken löper (en liten?) risk att kollidera med sossarnas förstamajtåg om dom inte håller tiden. Dom ska gå från fd Hermelinsskolans gård kl 11 längs efter Storgatan fram till Kungsgatan. Vi ska köra upp med våra många hundra motorcyklar längs Smedjegatan och alltså korsa Storgatan kl 11.30. Min gissning är dock att det numera går så få människor i demonstrationståg att dom gått och väl har passerat när vi kommer. Men om dom blir försenade...då får dom finna sig i att 900 arga motorcyklister står och varvar och tutar och överröstar Internationalen.


Var var jag? Jo, nere på hamnplan. Där körde jag en stund i cirklar och åttor för att öva balansen lite, sen ut på Varvsleden mot Bergnäsbron, en gång i tiden en av Sveriges längsta broar, men det var för länge sen, så länge sen. Över bron och så mot Gäddvik. Kort överläggning med mig själv vid Gäddvikskorsningen: ska jag fara mot Avan och köra en sväng på vägen mot Selet/Klöverträsk så jag får lite kurvor? Nä, det får vara, det är ju en del sand och grus kvar på vägarna så dom värsta kurvorna kan vänta tills bilarna blåst bort det ordentligt. Över gamla Gäddviksbron och sen ner på E4an norrut. Härligt, här blir det 110! Och tro nu inte att jag är någon blådåre. Nej, jag följer hastighetsbegränsningen. Men kul är det ju ändå att få upp farten lite så jag struntar i chansen att ta in mot sta'n på Bodenvägen. Fortsätter till Rutvikskorsningen och tar in på gamla Haparandavägen norrifrån. Genom Björsbyn och så hem till Porsön. Nej, inte riktigt. En liten extra sväng kan man ju lägga till utan större problem. Rakt fram i Björsbyn mot Sinksundet, sen mot sta'n. Kör av vid Ormberget, snuddar Björkskatan och så hem till Porsön från andra sidan.


Det var det. Premiären avklarad. Hojen hel. Inget oljeläckage - då har jag skruvat fast filtret ordentligt. Jag själv oskadd. Tack gode Gud för det. Tro nu inte att jag spelar from motorcyklist. Jag brukar både be och tacka även inför och efter (längre!) bilkörningar och varje gång jag kommer hem och ser att huset inte brunnit ner. Annars var det just det där om att inte be för att folk ska se det som Jesus varnade för i en av dom texter som man predikade över idag. Själv snodde in mig i ett resonemang i dagens predikan där jag blev tvungen erkänna att jag inte riktigt fattade det själv, eller i vart fall hade svårt att förklara det. Hoppas någon begrep.


Jag gissar att det finns vissa bland läsarna som inte begriper det märkvärdiga med att komma ut på årets först MC-tur. Eller som inte begriper poängen med MC-turer överhuvudtaget. Kanske är det på samma sätt som med det kristna livet: det finns många kristna som aldrig biktat sig. Jag undrar varför. Jag tror det beror på att dom vant sig vid att gå med ständigt malande lite halvdåligt samvete och tror att livet måste vara så. När det kan vara fritt och glatt. Undrar om det inte är nästan samma sak: förlåtelsens frihet och vinddraget på hojen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0